Op zolder lag er nog een oud exemplaar. Natuurlijk wou ik deze toch in een sfeervol muzisch jasje steken.
En dit is het resultaat. Maar alleen met een koffer kan je natuurlijk niet evalueren.
Dit is een overzichtje van de methodieken ik die uitgewerkt heb ik mijn koffer.
De Lln krijgen elk een wasspeld. Deze mogen ze op een bepaalde plek op hun lichaam hangen. Hoe hoger ze de wasspeld hangen, hoe beter ze de activiteit vinden. Gedurende de activiteit mogen de kinderen de wasspelden zoveel verplaatsen als ze willen, naargelang hun mening over de activiteit op dat moment
Leeftijd: Alle graden mogelijk
Doel: Proces
2. Gezichtendobbelsteen
Op de dobbelsteen staan gezichtjes die een bepaald gevoel bij de opdracht uitdrukken. De klas wordt verdeeld in verschillende groepjes. Het is de bedoeling dat iedere deelnemer 2x met de dobbelsteen gooit en vertelt op welk moment hij/zij zich zo voelde.
Leeftijd: Alle graden mogelijk
Doel: Proces
3. Domeindobbelsteen
Op de dobbelsteen staan bepaalde items die betrekking hebben tot de afgelopen opdracht. De klas wordt verdeeld in verschillende groepjes. Het is de bedoeling dat iedere deelnemer 2x met de dobbelsteen gooit en vertelt op welk moment hij/zij zich zo voelde.
Leeftijd: Vanaf 2de leerjaar
Doel: Product & Proces
4. Het weerbericht
De Lln leggen de 3 weerkaarten voor zich. De verschillende stappen van de activiteit worden op bord geschreven. De Lln leggen deze woorden bij de passende weerkaart.
Leeftijd: Vanaf 2de leerjaar
Doel: Proces
5. Vliegertje in de lucht
Iedereen schrijft op een blad papier zijn reflecties over de afgesproken item(s). Daarna leren we een vlieger plooien met dat blad en laten we die vliegen in het rond. Iedereen zoekt een vlieger en leest wat er op het blad staat. Ben je het eens of oneens? We luisteren naar ieders mening.
Doel: Proces en product
6. Bekmannetje
In het bekmannetje staan verschillende items over de afgelopen les. Deze zijn zowel gericht op het product als op het proces. De Lln geven hun mening over elk item.
Leeftijd: Vanaf 2de leerjaar
Doel: Product en Proces
7. Thermometer
Ieder kind krijgt op het einde van de les een thermometer. Ze mogen hun thermometer zelf inkleuren naarmate ze tevreden zijn over hun eindresultaat. Hoe meer graden ze kleuren, hoe beter ze hun product vinden.
Leeftijd: Vanaf 2de graad
Doel: Product
8. Groepsfoto
Iedereen mag uit tijdschriften een foto zoeken, waarop hij/zij een gezicht vindt dat weergeeft hoe hij/zij zich tijdens de activiteit voelde. Die foto’s worden samen geplakt tot een groepsfoto. Eerst worden de persoonlijke keuzes van de foto’s besproken, daarna de groepsfoto.
Leeftijd: Vanaf 2de graad
Doel: Proces
De klas wordt verdeeld in groepjes. Elk groepje krijgt een waaier van verschillende kleuren en motiefjes. Elk kind kiest een bepaald papier dat volgens hen het best past bij de opdracht. Ze verantwoorden hun keuze.
Vb. Ik kies dit drukke, kleurrijk motief omdat ik een druk en warm gevoel had tijdens deze opdracht.
Leeftijd: Vanaf 2de leerjaar
Doel: Proces
10. Ik geef jou een pluim
Elke leerling krijgt een pluim met een kaartje dat ze aan een medeleerling moeten geven. De leerkracht zorgt ervoor dat ieder kind zeker een pluim krijgt. Op het kaartje schrijft het kind op wat hij/zij goed vindt aan het werk.
Leeftijd: vanaf 2de graad
Zonder kaart kan dit vanaf het eerste leerjaar
Doel: Proces & product
11. Reiskoffer - vuilbak - schatkist
In groep of klassikaal krijgen de Lln een reiskoffer, een schatkist en een vuilnisbak. De Lln schrijven op elk papiertje een bepaald aspect van de opdracht en leggen dit in het passend voorwerp.
Leeftijd: 3de graad
Doel: product & proces
12. Kunstig
Elke leerling kiest een kunstwerk dat hun het best passend lijkt bij het verloop van de les. Ze verwoorden waarom ze dit kunstwerk gekozen hebben
Leeftijd: 2de graad
Doel: Proces